Lee Eung Jun
이응준
Lee Eung Jun (Hangul 이응준; born 1970) is a South Korean writer. He debuted as a poet in 1990 when the quarterly journal Literature & Criticism published his poem “Kkaedareumeun gapjagi chajaonda” (깨달음은 갑자기 찾아온다 Epiphanies Come Without Warning). In 1994 his short story “Geuneun chueogui sokdoro georeogatda” (그는 추억의 속도로 걸아갔다 He Walked at the Speed of Memory) appeared in the journal Imagination, marking the beginning of his career as a novelist. He has been noted for his portrayal of South Korean youths living through the 1990s. His characters tend to perceive pain over pleasure, sadness over joy, and solitude over companionship. Lee also writes screenplays and directs his own work. His cinematic flair is reflected in his novels.
In June 2015, Lee wrote an article entitled “Usangui eodum, munhagui tarak” (우상의 어둠, 문학의 타락 The Dark Side of an Idol and the Corruption of Literature) accusing the novelist Shin Kyung-sook of plagiarizing Yukio Mishima. The article caused an uproar in South Korean literary circles and sparked a debate on literary plagiarism.
1990년 계간 『문학과 비평』에서 「깨달음은 갑자기 찾아온다」를 발표하며 시인으로 작가의 길을 걷기 시작한 이응준은 이후 1994년 계간 『상상』에서 단편소설 「그는 추억의 속도로 걸아갔다」를 발표하며 본격적인 소설가로서의 경력을 쌓아간다. 이응준은 주로 1990년대를 살아가는 청춘의 모습을 그리는 것에서 자신의 장기를 보였던 작가이다. 이응준 작품 속의 인물들은 공통적으로 즐거움보다는 고통을, 기쁨보다는 슬픔을, 타인과 함께 하기보다는 그들과의 관계에서 고독을 감지하는 예민한 영혼을 가지고 있다. 이응준은 영화의 각본을 쓰고, 직접 연출을 하고 있는데 이러한 그의 대중적 감각은 소설에서도 어렵지 않게 발견할 수 있는 특징이기도 하다.
이응준이 2015년 6월에 쓴 「우상의 어둠, 문학의 타락」은 신경숙의 미시마 유키오 표절을 거론하여 문단 내 커다란 파문을 일으켰고, 문학적 표절에 대한 논의를 불러일으키기도 하였다.