Jo Jung-rae
조정래
One of the primary themes in Jo Jeong-rae`s work, concern regarding the socio-economic roots of the division of Korea and the search for Korean reunification, is also present in his other, shorter works of fiction, such as `Han geu geuneurui jari` (한 그 그늘의 자리 Sorrow, That Shaded Place), `Yuhyeongui ttang` (유형의 땅 Land of Exile), `Inganui gyedan` (인간의 계단 Human Stairs), and `Baktoui hon` (박토의 혼 The Soul of a Barren Land). Many of his earlier works, however, such as `Cheongsandaek` (청산댁 A Woman from Cheongsan), `Pongnyeok gyosa` (폭력 교사 The Violent Instructor), `Bitaljin eumji` (비탈진 음지 The Shaded Slope), `Cheondongseol sidae` (천동설 시대 The Age of Geocentrism), and `Ibangjidae` (이방지대 Foreign Land), tend to reconstruct stories of traditional rustic life, targeting and satirizing the various absurdities of life in a much more general fashion.
조정래의 초기 작품들이 작가 자신의 체험을 배제한 채 사회의식에 주로 초점을 맞추고 있었다면, 장편소설 《불놀이》(1983) 같은 작품에 이르러서 작가는 자신의 문학적인 주제에 역사의식을 부여하고 통합적인 구상을 한다. 특히 이 시기 발표한 대하장편소설 《태백산맥》은 조정래 문학의 정점이면서 동시에 해방 이후 분단 문학의 역사가 일구어낸 하나의 성과라는 평가를 받는다. 작품은 민족 분단, 한국 전쟁으로 이어지는 민족사의 격동기를 시대적 배경으로 하여 분단의 현실과 그러한 상황 전개가 갖는 역사적인 의미를 확인한다. 《아리랑》은 한국의 근대화 과정을 다루고 있는 작품이다. 동학농민운동 시기에서부터 1945년 해방까지의 기간을 배경으로 하여 한국의 수난사와 투쟁사를 그리고 있다.